Isnin, 27 Disember 2010

Hujah Mengenai As Sunnah

Al-Sunnah dari segi bahasa ertinya jalan, adat atau kebiasaan. Sunnah seseorang ialah adat atau kebiasaan atau apa yang biasa ia lakukan, sama ada baik atau buruk. Didalam surah Al-Nisa, ayat 26, Allah swt berfirman:

“Allah hendak menerangkan kepadamu dan menunjukkan kepadamu jalan-jalan orang-orang yang sebelum kamu, dan hendak menerima taubatmu. Dan Allah maha mengetahui lagi maha bijaksana.”.

Mengikut istilah fuqaha, al-sunnah sama dengan al-mandub, iaitu amal perbuatan yang diberi pahala bagi orang yang melakukannya dan tidak berdosa atas orang yang meninggalkannya. Adapun mengikut istilah para usuliyyin, al-sunnah ialah segala yang lahir atau berupa perkataan, perbuatan atau taqrir, iaitu penetapan, pengakuan atau pengesahan terhadap perbuatan yang dilakukan oleh para sahabat atau salah seorang daripada mereka.

Hujjat Al-Sunnah


Daripada definisi hukum itu sendiri sudah jelas bahawa yang menetapkan hukum adalah Allah swt, tidak ada hakim selain daripadaNya. Erti hujat yang sebenarnya adalah penzahiran, penyingkapan atau penunujukkan. Makka hujjat al-sunnah disini ialah keadaan al-sunnah sebagai menzahirkan hukum Alah swt atau sebagai dalil atau penunjuk keatas hukum Allah swt tersebut.

Jika kita mengetahui atau menyangka kewujudan hukum Allah dengan perantaraan al-sunnah, maka wajiblah kita beramal dengannya. Dengan kata-kata lain, al-sunnah merupakan sumber hukum yang dengannya kita mengetahui hukum Allah swt, dan kerananya ia mesti dijadikan pegangan.

Kedudukan Al-Sunnah berbanding Al-Quran


Al-sunnah adalah wahyu daripada Allah swt, seperti halnya dengan Al-Quran. Hanya Al-Quran mempunyai banyak keistimewaan kerana Al-Quran adalah wahyu yang matlu, yang lafaz dan maknanya daripada Allah swt, yang membacanya sahaja sudah dijadikan sebagai ibadat, yang lafaz dan kandungannya dijadikan sebagai mukjiat yang membuktikan kerasulan Muhammad saw. Al-sunnah, hanya maknanya sahaja daripada Allah swt, sedang lafaznya daripada Nabi saw sendiri.

Adapun dari segi kehujjaan, martabat al-sunnah sama dengan martabat Al-Quran, kerana kedua-duanya adalah sama, iaitu wahyu daripada Allah swt. Kelebihan Al-Quran dalam perkara-perkara yang disebutkan, tidak berkait dengan masalah kehujjahan, kerana seandainya Al-Quran tidak mempunyai kelebihan-kelebihan tersebut, maka ia tetap merupakan hujjah selama ia merupakan wahyu daripada Allah swt, seperti halnya dengan kitab-kitab samawi terdahulu.

Pembahagian Al-Sunnah


Al-sunnah dapat dibahagikan kepada beberapa pembahagian iaitu:

- Pembahagian Al-Sunnah dengan melihat zatnya: Dengan melihat kepada zatnya, sebagaimana kita lihat daripada ta’rif al-sunnah mengikut istilah para usuliyyin, maka ia terbahagi kepada: Pertama: Al-Sunnah al-Qawliyyat, iaitu segala yang disabdakan oleh Rasulullah saw (ucapan-ucapan Nabi saw). Kedua: Al-sunnat al-fi’liyyat, segala perbuatan Rasulullah saw.

Al-Sunnah Al-Mutawatirah


Sunnah mutawatirah ialah yang jumlah periwayatnya daripada Rasulullah saw sedemikian ramainya sehingga, menurut kebiasaan, mereka tidak mungkin bersepakat untuk berdusta, mengingat banyaknya, kejujuran, dan juga perbezaan pandangna serta tempat masing-masing. Kemudian bilangan yang meriwayatkan hadith tersebut daripada mereka pun demikian juga pada masa tabi’in dan tabi’ al-tabi’in, kerana penaqalan atau penukilan selepasnya adalah melalui tadwin, seperti sunnah-sunnah fi’liyah tentang perbuatan salat, puasa, haji, adzan dan lain-lainnya yang merupakan syi’ar agama. Adapun dalam sunnah qaqliyah sedikit sekali yang mutawatir.

Sunnah Al-Ahad


Sunnah al-ahad atau juga disebut al-khabar al-wahid ialah yang jumlah periwayatnya pada tiga masa pertama: satu, dua atau lebih tetapi tidak mencapai bilangan mutawatir. Di antara al-sunnah, ada yang pada permulaannya ahad, yakni jumlah periwayatnya daripada sahabat satu, dua atau lebih tetapi tidak mencapi bilangan mutawatir, tetapi kemudiannya, yakni pada zaman tabi’in dan tabi’I al-tabi’in, jumlah periwayatnya mencapai bilangan mutawatir. Sunnah yang demikian, menurut istilah Hanafiah dinamakan al-sunnah al-masyhurah.

Al-Hadith Al-Sahih


Iaitu yang sanadnya bersambung daripada permulaan sampai kepada akhirnya atau pentadwinnya, periwayat-periwayatnya bersifat adil, teliti dalam periwayatannya dan tidak dapat keganjilan atau ‘illah dalam kandungannya yang boleh memburukkan nilai hadith. Dengan kata-kata lain, hadith sahih adalah hadith yang memenuhi semua syarat-syarat beramal.

Al-Hadith Al-Hassan


Iaitu yang sanadnya bersambung dan para periwayatnya adil, tetapi ada yang kurang ketelitiannya, dan tidak mengandungi sebarang keganjilan atau illat pada kandungannya. Hadith hasan boleh dijadikan hujjah.

Al-Hadith Al-Da’if


Iaitu yang kurang daripada tingkatan hasa. Hadith da’if ini banyak macamnya dan berbeza-beza tingkat kelemahannya, mengikut jauh atau dekatnya kepada syarat-syarat hadith sahih, di antaranya hadith mursal, hadith munqati, hadith mu’dal, hadith mu’allaq, hadith ma’lul dan lain-lainnya.

Hadith Palsu (Mawdu’)


Hadith mawdu’ adalah hadith yang pasti dustanya dan tidak ada kemungkinan daripada Nabi saw.

Ciri-ciri Hadith Palsu


Di antara ciri-ciri hadith palsu ialah:

- Jika terdapat salah seorang periwayatnya mendakwakan bahawa ia mendengar hadtih tersebut daripada seseorang yant telah wafat sebelum ia sendiri dilahirkan, seperti yang didakwakan oleh Ma’mun Bin Ahmad al-harawi bahawa ia telah mendengar daripada Hisyam Bin ‘Ammar. Maka Ibnu Hibban berkata kepadanya bahawa Hisyam yang anda mendakwakan telah meriwatkan hadith daripadanya telah wafat tahun 245 Hijrah.

- Apabila ia bercanggah dengan nas Al-Quran yang jelas maknanya, yang tidak menerima penasakhan atau penta’wilan dan juga tidak boleh dihimpun di antara keduanya.

- Apabila bercanggah dengan hadith yang mutawatir.

- Apabila periwayat yang meriwayatkan hadith itu sendiri mengakui bahawa ia telah berdusta padanya.


Allahu A'alam Bis Sowab

Tingginya Martabat Al-Quran

Di dalam sebuah hadis Rasulullah saw bersabda yang bermaksud: 
"Pada hari Kiamat nanti, di hadapan Allah swt tidak akan ada syafaat yang mempunyai taraf yang lebih tinggi daripada Al – Quran " 
Melalui hadis di atas kita dapat mengetahui bahawa Al - Quran adalah pemberi syafaat yang mana syafaatnya akan diterima Allah. Terdapat satu riwayat menyatakan bahawa "Apabila seseorang itu meninggal dunia dan keluarganya sibuk melakukan upacara pengkebumian, seorang yang kacak akan berdiri di bahagian kepalanya.
Apabila mayat itu dikafankan, orang itu akan datang mendiami antara dadanya dan kain kafan itu. Bila selesai dikebumikan, orang ramai akan pulang ke rumah dan datanglah dua malaikat; Munkar dan Nakir cuba untuk memisahkan orang yang kacak itu supaya mereka dapat membuat pertanyaan mengenai iman orang yang meninggal dunia itu tanpa sebarang gangguan. Tetapi orang yang kacak itu akan berkata : 
"Dia adalah kawanku. Aku tidak akan meninggalkannya berseorangan walau dalam keadaan apa sekali pun. Jalankanlah tugas kamu tetapi aku tidak akan meninggalkannya sehingga aku membawanya masuk ke syurga!" 
Selepas itu dia berpaling ke arah mayat sahabatnya dan berkata : 
"Akulah Al-Quran yang mana engkau telah membacanya kadang kala dengan suara perlahan dan kadang kala dengan suara yang kuat"."Janganlah engkau bimbang. Selepas pertanyaan Munkar dan Nakir ini, engkau tidak akan berasa dukacita lagi" .Bila pertanyaan selesai, orang yang kacak itu akan mengadakan untuknya satu hamparan sutera yang penuh dengan kasturi dari malaikat - malaikat dari syurga" 
Alangkah indahnya dan bahagianya sekiranya orang itu adalah kita. Kita tahu tentang tingginya syafaat Al - Quran tetapi dengan mengetahuinya sahaja tanpa berusaha untuk mendekati dan merebut syafaat itu kita adalah orang-orang yang rugi. 
Cuba kita renungkan sejenak diri kita sendiri. Ajal dan maut adalah ketentuan Allah. Bila ia telah datang kita tidak akan mampu memperlambatkan atau mempercepatkannya walaupun untuk tempoh sesaat. Dan apabila berada di alam kubur siapakah lagi yang akan menemani kita jauh sekali memberi bantuan kecuali amalan - amalan kita sewaktu di dunia. 
Allah telah menjanjikan Al - Quran sebagai pemberi syafaat terulung dan janji Allah itu adalah benar. Dekatilah Al - Quran dan jadikalah ia teman di dunia dan pemberi syafaat di Akhirat.

Wajib Menghormati Ulama

Segala puji bagi Alloh yang telah memilih para ulama dari sekian banyak hamba-Nya, memilih mereka dan menjadikannya sebagai pewaris para Nabi, memuliakan dan memuji mereka dalam kitab-Nya. Alloh Jalla wa ‘ala berfirman,
قُلْ هَلْ يَسْتَوِى ٱلَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَٱلَّذِينَ لاَ يَعْلَمُونَ
“Katakanlah, apakah sama (antara) orang-orang yang berilmu dengan orang-orang yang tidak berilmu?” [az-Zumar: 9]
Dia subhanahu juga berfirman,
إِنَّمَا يَخْشَى ٱللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ ٱلْعُلَمَاء
“Sesungguhnya yang merasa takut terhadap Alloh di antara hamba-hamba-Nya hanyalah para ulama.” [Fathir: 28]
Dan Dia Jalla wa ‘ala berfirman,
أَطِيعُواْ ٱللَّهَ وَأَطِيعُواْ ٱلرَّسُولَ وَأُوْلِى ٱلاْمْرِ مِنْكُمْ
“Taatlah kalian kepada Alloh, taatlah kalian kepada Rosul dan ulil Amri di antara kalian.” [an-Nisa: 59]
Dan ulil amri, sebagaimana dikatakan oleh para ulama, mereka adalah para ulama. Sebagian ahli tafsir berkata, ulil amri adalah umara (penguasa) dan ulama.
Dan Alloh jalla wa ‘ala berfirman,
يَرْفَعِ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءامَنُواْ مِنكُمْ وَٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلْعِلْمَ دَرَجَـٰتٍ وَٱللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ
“Niscaya Alloh akan mengangkat orang-orang yang beriman di antara kalian dan orang-orang yang diberi ilmu dengan beberapa tingkatan. Dan Alloh Mahamengetahui terhadap apa yang kalian lakukan.” [al-Mujadilah: 11]
Al-Bukhori meriwayatkan dari Mu’awiyah bin Abi Sofyan rodhiyallohu ‘anhu bahwa Nabi shollallohu ‘alaihi wa sallam bersabda,
من يرد الله به خيراً يفقه في الدين
“Barangsiapa yang Alloh kehendaki ada kebaikan padanya, niscaya Alloh akan pahamkan dia dalam masalah agama.”
Ibnul Munayyir berkata, “Barangsiapa yang tidak Alloh beri kepahaman dalam agama, berarti Dia tidak menghendaki ada kebaikan padanya.”
Abu Darda meriwayatkan dari Nabi shollallohu ‘alaihi wa sallam, beliau bersabda,
فضل العالم على العابد كفضل القمر على سائر الكواكب ليلة القدر، العلماء هم ورثة الأنبياء، إن الأنبياء لم يورثوا ديناراً ولا درهم، وإنما ورثوا العلم فمن أخذ به فقد أخذ بحظ وافر
“Keutamaan seorang ‘alim (ahli ilmu) atas seorang ‘abid (ahli ibadah) sebagaimana keutamaan bulan atas segenap bintang pada malam bulan purnama. Para ulama, mereka adalah pewaris para Nabi. Sesungguhnya para Nabi tidaklah mewariskan dinar ataupun dirham, akan tetapi mereka hanyalah mewariskan ilmu. Barangsiapa mengambilnya, berarti dia telah mengambil bagian yang melimpah.” Dikeluarkan oleh Abu Daud, at-Tirmidzi dan ad-Darimi.
Dan merupakan akidah ahlissunnah wal Jama’ah, bahwa mereka beragama dan mendekatkan diri kepada Alloh jalla wa ‘ala dengan menghormati para ulama pemberi petunjuk.
Al-Hasan berkata, “Mereka sering berkata, kematian para ulama adalah musibah bagi Islam. Tidak ada yang bisa menutupnya selama siang berganti malam.”
Al-Imam al-Auza’i berkata, “Manusia (yang sesungguhnya) menurut kami adalah para ulama. Sedangkan selain mereka maka tidak ada apa-apanya.”
Dari nash-nash yang mulia ini, dan perkataan-perkataan yang terjaga ini, menjadi jelas bagi kita kedudukan yang agung dan derajat yang tinggi yang dimiliki ulama umat ini. Dan dari sinilah, seluruh manusia wajib memenuhi hak mereka, berupa pengagungan, penghormatan, pemuliaan dan penjagaan kehormatan.
Alloh berfirman,
ذٰلِكَ وَمَن يُعَظّمْ حُرُمَـٰتِ ٱللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ عِندَ رَبّهِ
“Demikianlah, dan barangsiapa mengagungkan perkara-perkara yang dihormati oleh Alloh, maka hal itu lebih baik baginya di sisi Alloh.” [al-Hajj: 30]
Dan Dia jalla wa ‘ala juga berfirman,
ذٰلِكَ وَمَن يُعَظّمْ شَعَـٰئِرَ ٱللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى ٱلْقُلُوبِ
“Demikianlah, dan barangsiapa mengagungkan syiar-syiar Alloh, maka sesungguhnya hal itu termasuk ketakwaan hati.” [al-Hajj: 32]
Syiar-syiar ini, sebagaimana dikatakan oleh para ulama adalah segala yang Alloh nyatakan dan isyaratkan dengan keutamaanya dan pengagungannya. Jika demikian, maka tidak ragu lagi bahwa para ulama adalah yang pertama kali masuk dalam perkara yang Alloh nyatakan dan isyaratkan tentang keutamaan dan pengagungannya berdasarkan nash-nash mulia yang telah disebutkan sebelumnya.
Maka mencela dan mengganggu para ulama, digolongkan dalam sikap berpaling atau peremehan dalam mengagungkan salah satu syiar-syiar Alloh.
يَرْفَعِ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءامَنُواْ مِنكُمْ وَٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلْعِلْمَ دَرَجَـٰتٍ وَٱللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ
“Niscaya Alloh akan mengangkat orang-orang yang beriman di antara kalian dan orang-orang yang diberi ilmu dengan beberapa tingkatan. Dan Alloh Mahamengetahui terhadap apa yang kalian lakukan.” [al-Mujadilah: 11]
Alangkah mengenanya perkataan sebagian ulama, “Kehormatan para ulama berada di atas jurang di antara jurang-jurang jahannam.”
Dan di antara yang menunjukkan bahayanya mengganggu lentera-lentera umat ini, yaitu para ulama, adalah hadits yang diriwayatkan oleh al-Bukhori dalam shohihnya dari Abu Huroiroh rodhiyallohu ‘anhu, dia berkata, Rosululloh shollallohu ‘alaihi wa sallam bersabda,
قال الله عز وجل: من عادى لي ولياً فقد آذنته بالحرب
“Alloh ‘azza wa jalla berfirman, barangsiapa memusuhi seorang waliku, maka Aku umumkan peperangan kepadanya.”
Dan setiap kita mengetahui bahwa orang yang memakan riba, Alloh telah mengumumkan peperangan kepadanya.
فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مّنَ ٱللَّهِ وَرَسُولِهِ
“Maka jika kalian tidak melakukannya (meninggalkan harta riba) maka ketahuilah, bahwa Alloh dan Rosul-Nya akan memerangimu.” [al-Baqoroh: 279]
Wahai hamba-hamba Alloh, setiap kita mengetahui bahwa pemakan riba, jika dia tidak berhenti dan bertaubat dari memakan riba, maka Alloh telah mengumumkan peperangan kepadanya. Setiap kita mengetahui hal ini. Akan tetapi, apakah kita juga mengetahui bahwa orang yang memusuhi wali-wali Alloh berarti dia telah memerangi Alloh jalla wa ‘ala sebagaimana yang diterangkan dalam hadits di atas? Dan apakah kita mengingat ancaman yang pedih ini?
Al-Khothib al-Baghdadi meriwayatkan dari Abu Hanifah dan asy-Syafi’i – semoga Alloh merohmati mereka semua – bahwa keduanya berkata, “Jika para fuqoha (ulama, ahli fikih) bukan wali-wali Alloh, maka Alloh tidaklah memiliki wali.”
Asy-Syafi’i berkata, “Para fuqoha yang beramal.”
Ibnu ‘Abbas rodhiyallohu ‘anhuma berkata, “Barangsiapa mengganggu seorang fakih, berarti dia telah mengganggu Rosululloh shollallohu ‘alaihi wa sallam. Dan barangsiapa mengganggu Rosululloh shollallohu ‘alaihi wa sallam berarti dia telah mengganggu Alloh ‘azz wa jalla.”
Mudah-mudahan dari nash-nash yang telah aku sebutkan dan kita bicarakan tentangnya, menjadi jelas bagi kita sebagian hal yang wajib kita tunaikan berkaitan dengan hak para ulama.
Ibnu ‘Asakir rohimahulloh berkata, “Sesungguhnya daging para ulama beracun. Dan sunnah (kebiasaan, ketentuan) Alloh terhadap orang yang merendahkan mereka adalah sesuatu yang telah diketahui.”
Sebagian ulama berkata, “Orang yang melecehkan para ulama, dikhawatirkan mendapatkan su’ul khotimah (kematian yang buruk).”
Dan apa yang didapati pada sebagian manusia, pada sebagian majelis-majelis, atau melalui media informasi yang ada, berupa perendahan terhadap para ulama dengan sebab perbedaan mereka atau karena mereka mengatakan kebenaran secara terang-terangan, wajib diingkari, dibantah dan dinasihati orang (yang merendahkan ulama) tersebut. Karena mencela para ulama berarti menjatuhkan mereka dan menghalangi manusia dari mengambil faidah dari ilmu mereka. Dan ketika itu, manusia akan mengangkat pemimpin-pemimpin yang bodoh, sehingga mereka berfatwa tanpa ilmu, akhirnya mereka pun menjadi sesat.
Dan sesungguhnya aku memberi nasihat kepada umumnya manusia, secara khusus kepada para pemuda, agar mereka menghormati dan membela para ulama mereka.
Wahai Alloh, ajarkan kami ilmu yang bermanfaat kepada kami, Wahai Alloh, sungguh kami memohon kepada-Mu ilmu yang bermanfaat, amal yang sholih, rizki yang halal lagi baik dan lisan yang senantiasa berdzikir.

Kholid bin Ali al-Musyaiqih hafizhohulloh
22 Syawwal 1429 H
Diterjemahkan dari: http://www.almoshaiqeh.com/index.php?option=content&task=view&id=11409&Itemid=7

Selasa, 21 Disember 2010

Penyelewengan Akidah


PENYELEWENGAN HADIS PALSU BERKAITAN AKIDAH

Hadis palsu dan Dhaif juga merupakan penyebab kepada penyelewengan akidah Islam. Gerakan mereka hadis palsu dan dhaif ini berleluasa pada zaman Saidina Umar r.a. bermula dengan masalah politik. Gerakan ini dimulai oleh golongan zindiq, mulhid, munafik, yahudi dan Majusi yang cemburukan perkembangan Islam.

Kepincangan politik antara Saidina Ali dan Muawiyah menambahkan lagi penciptaan hadis palsu. Ini dibuktikan oleh kata Ibn al-Hadid: Penciptaan hadis palsu bermula oleh golongan syiah. Golongan Rafidah Syiah pula menciptakan hadis palsu yang banyak menyifatkan kelebihan saidina Ali dan Ahlul Bait. Kemudian kegiatan penciptaan hadis palsu ini tersebar dan menular dalam bidang lain selain politik. Antaranya aspek akidah dan ibadat.

Menurut Imam Malik, daripada 100 000 hadis yang dikumpulkanya, hanya 10 000 yang dianggap sahih manakala Imam Bukhari hanya menyifatkan 4000 sahaja hadis sahih daripada 600 000 hadis yang diterima beliau.

Hadis palsu tentang persoalan akidah banyak berkisar tentang al-Quran makhluk, Kenabian, Imam Mahdi, Dajjal, Malaikat dan lain-lain.

HADIS-HADIS PALSU TENTANG AKIDAH

1. Berkaitan al-Quran itu Makhluk
Pada zaman Abasiyyah, persoalan akidah semakin hangat diperbincangkan di kalangan umat Islam antaranya masalah al-Quran itu Makhluk. Khalifah Abasiyyah pada waktu itu lebih cenderung kepada pendapat al-Quran sebagai makhluk manakala terdapat ulama seperti Imam Ahmad mengatakan al-Quran itu Qadim. Isu ini mengundang penciptaan hadis palsu berikut:

من قال القرءان مخلوق فقد كفر
Maksudnya: Sesiapa yang mengatakan al-Quran itu makhluk maka dia menjadi kafir.

2. Berkaitan Tajsim Allah
Pada zaman Muawiyyah, muncul golongan zindiq dan Mujassimah, iaitu golongan yang cuba menganggap Allah itu berjisim seperti manusia, mempunyai tangan, mata, kaki, telinga dan boleh menjelma dalam rupa manusia. Golongan yang berfahaman batil ini telah mencipta hadis-hadis palsu antaranya:

إن حجر الأسود يدالله اليمنى
Bermaksud: Hajarul Aswad ini tangan kanan Allah supaya manusia boleh berjabat denganNya.

3. Berkaitan penjelmaan Allah ke dalam Saidina Ali dan Imam-imam Syiah.

Golongan syiah telah mencipta beberapa hadis palsu yang bertentangan dengan akidah Islam dengan mengkhabarkan Allah telah meresap ke dalam Saidina Ali dan Imam-imam Syiah lantas mereka dianggap sebagai tuhan. Justeru, manusia mestilah mentaati Saidina Ali dan Imam-imam melebihi yang lain. Contoh hadis palsu dalam hal ini ialah kata Abdullah bin Saba’:

Sesungguhnya Saidina Ali merupakan jelmaan zat Allah.

4. Hadis berkaitan Nur Muhammad
Sebahagian golongan Majusi atau Zoroaster yang cemburukan perkembangan Islam telah mereka hadis berkaitan Nur Allah dan Nur Muhammad yang berkaitan dari ajaran mereka tentang dua tuhan. Kononnya Allah mencipta Nur Muhammad kemudian Nur Muhammad bertelingkah dengan Nur Allah lantas Nur Muhammad ini tewas dan diperintah menjadi alam.Antaranya hadis:

أول ما خلق الله نور نبيك
Maksud: Awal-awal ciptaan Allah ialah Nur nabi kamu.

5.  Hadis berkaitan Malaikat
Terdapat kisah yang menceritakan kerakusan malaikat dan ianya melanggar etika malaikat yang disifatkan oleh Allah sebagai sentiasa mematuhi arahan Allah dan tidak bernafsu. Hadis tersebut berkaitan malaikat Harut dan Marut yang menjelma sebagai manusia. Lantas kedua-dua mereka berebutkan seorang gadis cantik sehingga sanggup meminum arak dan membunuh manusia lain.

6. Hadis berunsurkan dongengan dan karut
Terdapat hadis yang dicipta oleh golongan Yahudi bertujuan untuk menyesatkan umat Islam dengan kisah-kisah dongeng dan karut. Antaranya kisah kapal nabi Noh yang bernyawa dan bergerak seperti dalam hadis berikut:

Sesungguhnya kapal nabi Nuh melakukan tawaf di Kaabah 7 kali kemudian bersembahyang dua rakaat di belakang maqam nabi Ibrahim.


GOLONGAN ANTI HADIS
KEMUNCULAN FITNAH, GOLONGAN FASIK DAN MUNAFIK KINI  SERTA KAITANNYA DENGAN HADIS

Kemunculan golongan fasik, munafik serta fitnah yang berlaku akhir-akhir ini antaranya berpunca dengan penolakan hadis sebagai sumber perundangan hukum Islam. Sebahagian mereka juga mula meragui dengan sebahagian hadis walaupun menerima sebahagian yang lain. Pemikiran ini dikembangkan oleh golongan orientalis dan anti hadis yang pernah muncul suatu masa dahulu dan meninggalkan parut hitam yang masih berbisa terhadap kepercayaan umat Islam terhadap hadis.

SEBAB2 KEMUNCULAH FITNAH DAN FASIK YANG BERKAIT DENGAN HADIS
1. Menganggap hadis bukan dari nabi saw tetapi daripada pendapat sahabat dan orang2 Islam awal. Mereka menyangka bahwa hadis2 mempunyai jumlah yang amat banyak sehingga mencapai ratusan ribu yang mustahil nabi saw menuturkannya. Justeru keraguan ini menyebabkan mereka terus meninggalkan hadis2 nabi lantas berlaku fitnah dan amalan fasik berleluasa. Dalil mereka: Imam Bukhari telah menapis sebanyak 600,000 buah hadis2 nabi.

2. Mengganggap al-Quran sudah cukup untuk dipatuhi oleh umat Islam tanpa hadis.  Bagi mereka al-quran dianggap penerang bagi ajaran Islam yang sempurna sedangkan hadis tidak sempurna seperti al-Quran. Al-Quran mempunyai nilai peraturan dan ilmiah yang berbeza dengan hadis justeru golongan ini hanya akan mematuhi al-Quran manakala suruhan daripada hadis ditinggalkan. Ini akan menyebabkan fitnah dan huru-hara berlaku dengan pesat. Contohnya perintah solat dalam al-Quran dikaitkan dengan mengingati Allah tanpa perlu melakukan perbuatan solat.

3. Menganggap hadis2 nabi mempunyai percanggahan sesama hadis sendiri menyebabkan golongan ini mula meragui hadis dan meninggalkannya. Sebahagian hadis mempunyai matan yang bercanggah antara satu sama lain dan ini mempunyai unsur2 penyelewengan dan penipuan dalam hadis.Contohnya hadis Sebaik2 amalan, mempunyai banyak perkara sehingga mengkaburkan apakah sebenar sebaik2 amalan.

4. Menganggap hadis2 nabi bercanggah dengan sains dan penemuan moden. Sebahagian hadis nabi menurut golongan ini bercanggah dengan hasil kajian eksperimen termasuk hadis sahih. Mereka berpandukan hadis Imam Bukhari tentang sayap lalat kanan mempunyai penawar manakala sayap kirinya racun.

5. Menganggap nabi saw sendiri mempunyai banyak kecelaan lantas hadis2 baginda tidak dipatuhi. Antara isu disebab penolakan hadis masa kini ialah tidak memberi setia kepada nabi kerana bagi golongan ini anggap nabi melakukan perkara2 yang jelik. Mereka bersandarkan nabi yang kahwin ramai, berkahwin dengan perempuan yang masih kecil dan sebagainya. Penolakan hadis nabi mencetuskan budaya fasik dan munafik yang semakin menular dalam masyarakat kini.

JAWAPAN TERHADAP TANGGAPAN NEGATIF TERHADAP HADIS

1. Hadis2 nabi adalah daripda nabi saw sendiri walaupun jumlahnya dikatakan amat banyak tidak munasabah dengan tempoh masa nabi saw. Ini kerana kebanyakan hadis nabi berulang-ulang disampaikan oleh sahabat dan tabiin dengan bahasa yang berbeza menyebabkan ianya kelihatan banyak. Tambahan pula jumlah ratusan ribu hadis nabi adalah salah kerana sebahagiannya adalah hadis daif dan mauduk yang ditolak.

2. Al-Quran tidak cukup untuk menerangkan perundangan Islam secara keseluruhan. Ini kerana banyak nas2 al-quran terbatas, terlalu ringkas yang memerlukan kepada hadis sebagai jawapan tersebut. Sbg contoh perintah solat tidak dinyatakan dalam quran cara2 bersolat melainkan hadis sahaja. Demikian juga berbagai2 hukum yang lain.

3.  Hadis2 nabi tidak bercanggah sesama sendiri walupun pada zahirnya dilihat berbeza. Cthnya hadis nabi sebaik2 amalan ialah solat diawal waktu, pada satu masa lain, nabi berkata: sebaik2 amalan ialah berjihad. Konteks berbeza ini bukanlah menunjukkan penipuan tetapi uslub dan psikologi dakwah nabi  yang mengikut suasana keadaan masyarakat sesuatu kawasan. Sebahagian umat islam rajin berjihad tetapi malas solat di awal waktu, lantas nabi pun berdakwah secara psikologi dengan sebaik2 amalan ialah solat di awal waktu.

4. Hadis2 nabi tidak bercanggah dengan sains dan realiti moden. Ini kerana sebahagian hadis2 nabi mempunyai maksud perumpamaan disamping hasil eksperimen berkaitan hadis tidak mematuhi syarat2 sebaiknya. Hadis sayap lalat tidak boleh dijadikan ukuran kerana maksud perumpamaan hadis ialah setiap benda yang kotor kadang2 mempunyai kebaikan dan ubat. Demikian juga kajian eksperimen terhadap hadis sayap lalat perlu lebih telus dengan meneliti jenis spesis lalat yang telah disebutkan nabi.

5. Perbuatan nabi saw tidak boleh dianggap cela kerana setiap amalan nabi adalah dengan perintah Allah dan bukan menurut nafsunya. Perkahwinan nabi dengan Aisyah walaupun sesetengah pihak melihatnya melampau tetapi sebenarnya adalah pendidikan nabi terhadap seorang wanita sehingga Siti Aisyah apabila usia remaja sudah pun memimpin umat Islam dalam masalah ilmu dan kepimpinan. Demikian juga perkahwinan nabi yang melebihi 4 orang bertujuan mendamaikan qabilah arab yang selalu bertelagah di samping mempunyai unsur dakwah halus.



p/s: tajuk ini menjadi jawapan bagi soalan tuduhan antihadis dan sanggahan terhadapnya.

PENYELEWENGAN BATINIAH
PENGERTIAN BATINIAH
Batinah berasal daripada perkataan al-Batin, iaitu dalaman atau lawan kepada zahir atau luaran. Kontekslain, Batiniah ialah mereka atau orang yang menganggap bahawa setiap yang lahir atau zahir itu mempunyai dalamannya atau isinya dan setiap wahyu itu pula ada  takwilnya. istilah Batiniah dikenali dalam Tasawuf, yang mana ilmu yang membahaskan tentang perkara batin. Iaitu mengajar dan mendidik seseorang itu memperbaiki batin atau hatinya.
SEJARAH KEMUNCULAN AJARAN BATINIAH
Fahaman Batiniah ini menurut sejarahnya diasaskan dan dipelopori oleh golongan agama Parsi atau agama Majusi yang merasa iri hati dengan tersebarnya ajaran Islam dan pengaruh Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad dan orang-orang Islam selepasnya yang merebak ke seluruh pelusuk negeri dan negara. Antara lain pengikut dan penyebar mereka yang berkecimpung secara meluas dan majoritinya penyebar ajaran dan fahaman Batiniah ini terdiri daripada pendokong dan pengikut fahaman Syiah yang juga merebak secara meluas di Iran.
Apa yang jelas dan dapat dikesan, gerakan dan fahaman Batiniah mengikut sejarahnya bermula pada masa atau dalam zaman pemerintahan keraj aan Abbasiyah yang bermula pada masa pemerintahan al-Ma'mun. Se­terusnya gerakan dan fahaman Batiniah itu terus menular dan merebak dalam masa pemerintahan al-Mu'tasim yang dipelopori oleh orang Majusi yang mana pada awalnya mereka mengambil pengaruh daripada pemikiran Falsafah.
Ajaran batiniah ini seterusnya dikembangkan lagi oleh kemunculan Aliran Bahai iaitu Mirza Ghulam Ahmad pada awal kurun 19 dimana beliau mengajak kepada konsep kepecayaan ilmu-ilmu rahsia dan penafsiran al-Quran secara rahsia daripada beliau. Ajaran ini juga menndapat pengaruh daripada golongan Yahudi Rusia yang pernah menjadi duta di negara Iran.

CONTOH PENAFSIRAN AL-QURAN OLEH BATINIAH

1. Sebagaimana tafsiran mereka terhadap firman Allah:
ôMtBÌhãm ãNä3øn=tæ èptGøŠyJø9$# ãP¤$!$#ur ãNøtm:ur ÍƒÌYσø:$#
Kami dan kamu tidak boleh makan daging sem­belihan hinggalah binatang itu mati. Antara lain, kita juga tidak boleh makan ikan sehingga ikan itu mati. Untuk itu, batinnya ini bererti sesudah nabi Muhammad wafat, maka tidak boleh lagi ditegakkkan syariatnya. Kita hanya mesti patuh kepada perintah guru kita sahaja, kerana ia adalah Hujah Allah.

2. Mereka menganggap solat dilakukan solat dan zakat hanya dilakukan setahun sekali sahaja berdasarkan ayat:
(#qßJŠÏ%r&ur no4qn=¢Á9$# (#qè?#uäur no4qx.¨9$# (#qãèx.ö$#ur yìtB tûüÏèÏ.º§9$# ÇÍÌÈ


3. Mereka menafsirkan pengharaman arak dan judi hanya berlaku kepada Saidina Abu Bakar dan Umar sahaja tidak pada semua muslim berdasarkan ayat:
(#qè=à2ur (#qç/uŽõ°$#ur Ÿwur (#þqèùÎŽô£è@ 4

4. Mereka menafsirkan berpuasa itu ialah menahan rahsia guru dan menyembunyikan ajaran batin tersebut, bukannya menahan lapar dan dahaga pada firman Allah:
4 `yJsù yÍky­ ãNä3YÏB tök¤9$# çmôJÝÁuŠù=sù (

5. Mereka juga mentakwilkan ayat larangan zina sebagai larangan membocorkan rahsia kepada orang lain yang belum mengangkat sumpah mengikuti ajaran batin.

JAWAPAN KEPADA PENYELEWENGAN AJARAN
BATINIAH

1. Segala ilmu yang mereka terima yang dibawa oleh Imam yang maksum sahaja, sedangkan daripadaselain daripada imam yang maksum itu tidak diterima oleh mereka dan mereka menolaknya. Hal ini ber­tentangan dalam Islam, kerana Islam itu mengajak semua orang Islam supaya menyeru untuk kebaikandan mencegah kemungkaran. Fahaman begitu juga salah di mana tidak ada sesiapa yang maksum atau semua manusia itu bersalah dan melakukan kesalahan, kecuali nabi dan para rasul sahaja.

2. Menurut fahaman Batinah, akal manusia sama sekali tidak dapat menyampaikan kepada kebenaran. Ini juga bertentangan dengan ajaran Islam, di mana Islam menerima akal sebagai wasilah untukmencapai kebenaran, cuma akal tidak boleh mencapai hakikat kebenaran sepenuhnya. Untuk itu, akal hendaklah dibantu oleh pancaindera dan wahyu daripada Allah serta ajaran yang dibawa oleh Rasul. al-Qur'an banyak mengajak manusia menggunakan akal supaya memikirkan kejadian dan untuk pengu­kuhan akidah.
3. Antara lain, fahaman Batiniah mengatakan Imam sahaja yang dapat menyelesaikan segala masalahdan menunjukkan kebenaran. Ini adalah salah, kerana Allah dan As-Sunnah dapat menyelesaikan masalah umat manusia. Sekiranya manusia tidak mengiktiraf al-Quran dan Sunnah, sudah tentu mereka akan bertelingkah dan boleh membawa kepada huru-hara.
4. Konsep penafsiran al-Quran batin merupakan salah satu cara penafsiran yang salah bertentangan dengan Jumhur ulama. Penafsiran al-Quran memerlukan kepada syarat-syarat yang berbagai yang tidak mungkin didapati oleh kebanyakan orang. Justeru, imam-imam golongan batiniah perlu diteliti untuk dikaji autoritinya di dalam mentafsirkan al_Quran.

ISRAILIYYAT - Pengenalan Ringkas Mengenainya...

PENGERTIAN ISRAILIYYAT

Israiliyyat sebagaimana yang dinyatakan oleh Doktor Muhammad Husin az-Zahabi rahimahullah:
lafaz Israiliyyaat- pada zahir adalah lafaz yang jama’(plural), lafaz mufradnya (single) Israiliyyah.
Ia adalah kisah atau peristiwa yang dinukilkan dari sumber Israiliyyi dinisbahkan kepada Israiliyyat iaitu Nabi Ya’qub bin Ishak bin Ibrahim. Kepadanyalah dinisbahkan bangsa Yahudi, lalu dikatakan “ Bani Israil” Firman Allah :
لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذَلِكَ بِمَا عَصَوْا وَكَانُوا يَعْتَدُونَ
Maksudnya : Telah dilaknati orang-orang kafir dari Bani Israil dengan lisan Daud dan Isa putera Maryam . Yang demikian itu disebabkan mereka derhaka dan selalu melampaui batas.
( Surah al-Maidah : 78 )

Disebutkan juga dalam surah Al-Isra’ ayat 4 :

وَقَضَيْنَا إِلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا
Maksudnya : Dan telah Kami tetapkan terhadap Bani Israil dalam kitab itu. Sesungguhnya kamu akan membuat kerosakan di muka bumi ini dua kali,dan pasti kamu akan menyombongkan diri dengan kesombongan yang besar.

Juga disebutkan dalam surah An-Naml :
إِنَّ هَذَا الْقُرْآَنَ يَقُصُّ عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَكْثَرَ الَّذِي هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ

Maksudnya : Sesungguhnya Al-Quran itu telah menjelaskan kepada Bani Israil sebahagian besar daripada perkara-perkara yang mereka berselisih tentangnya.
( Surah an-Naml : 76 )

Menurut Doktor Zahabi ulamak tafsir dan hadis telah memperluaskan pengertian Israiliyyat daripada hanya berkisar tentang cerita yang bersumberkan Yahudi kepada apa jua yang dianggap tidak berasas samada ia berbentuk dongeng dahulu kala ( sebahagian ulamak melabelkannya الدّخيل ) yang boleh jadi asalnya adalah dari sumber Yahudi atau Nasrani atau sumber-sumber lain. Oleh kerana kebanyakan cerita yang diterima bersumberkan sumber Yahudi, maka lafaz Israiliyyat lebih sesuai digunakan.

PERKEMBANGAN RINGKAS SEJARAH ISRAILIYYAT

Perkembangan pada zaman sahabat .Menurut sejarah, orang-orang Yahudi telah pun menetap bersama dengan orang-orang Arab sejak zaman sebelum Islam. Mereka memiliki ilmu pengetahuan yang diambil dari ajaran Kitab Taurat dan buku-buku Agama mereka yang lain. Orang-orang Arab sering kali bertanya orang-orang Yahudi tentang perkara-perkara yang berhubung sejarah lama berkenaan tokoh, peristiwa dan cerita tertentu.

Sebahagian sahabat nabi seperti Abu Hurairah dan Ibnu ‘Abbas r.a ada bertanya ahli kitab Yahudi yang memeluk Islam tentang beberapa perincian cerita terdahulu . Tetapi pertanyaan mereka adalah terhad kepada aspek-aspek tertentu, tidak termasuk persoalan akidah. Mereka melakukan demikian kerana mereka faham keharusan yang diberikan nabi SAW dalam meriwayatkan cerita Israiliyyat.

Perkembangan pada zaman tabiin. Di zaman tabi’in, proses periwayatan Israiliyyat menjadi lebih aktif disebabkan kecenderungan masyarakat mendengar cerita-cerita yang agak luar biasa.

Perkembangan pada zaman tabi’ tabiin. Apabila datangnya tabi’ tabi’iin periwayatan menjadi lebih serius dengan munculnya golongan “ القصّاص”(al-Qassas) iaitu penyampai cerita yang tidak bertanggungjawab.Era pembukuan karya Islam kemudiannya menyaksikan bagaimana tafsir al-Quran termuat dicelah-celah tajuk kitab-kitab hadis sebelum ia terpisah dan dapat menentukan kedudukannya sendiri.Pada peringkat awalnya, tafsir al-Quran dipersembahkan dengan lengkap bersanad kemudiannya sanad-sanad yang menghiasi matan-matan riwayat dibuang dengan tujuan untuk meringkaskan dan meringankan saiz kitab-kitab tafsir yang penuh sarat dengan muatan rangkaian perawi itu.

Justeru terbuangnya sanad, maka riwayat-riwayat tafsir mula menempuh keadaan yang amat sukar dan bermasalah di mana tidak dapat dipastikan lagi riwayat yang boleh diterima dan riwayat yang tidak boleh diterima. Dari timbunan riwayat inilah terdapat Israiliyyaat yang akhirnya melengkapi sebahagian besar tafsiran ayat-ayat al-Quran. Ini berlaku bukan sahaja kepada kitab-kitab Tafsir Bil Ma’tsur bahkan menular kepada kitab-kitab Tafsir Birra’yi dengan kadar yang berbeza.

PEMBAHAGIAN ISRAILI
PENYELEWENGAN DALAM TASAUF

PENGERTIAN TASAWWUF

Tasawuf berasal daripada perkataan Ahli al-Suffah (yang ada pada zaman nabi. Pendapat lain, ia adalah berasal daripada perkataan al-Safa' yang bermaksud bersih atau suci.Pendapat lain mengatakan ia berasal daripada per­kataan Sofia. Iaitu bahasa Greek yang bererti hikmat atau kebijaksanaan.Pendapat lain, ia berasal daripada perkataan Suf . iaitu pakaian bulu yang murah.
Sudut Istilah ialah ilmu yang membahaskan cara mencari jalan untuk menuju kesempurnaan dalam mencintai Allah dan memperoleh rohani yang bersih hanya kepada Allah. Manakala Tasauf Falsafi pula ialah cara membersihkan diri dengan beberapa kaedah yang banyak bersumberkan akal, pemikiran falsafah asing dan ajaran-ajaran agama kuno.

SEJARAH KEMUNCULAN TASAUF DAN SUFI

Semenjak  zaman nabi telah ada sesetengah sahabat yang hidup dalam keadaan sederhana dan zuhud dan antara mereka ialah golongan yang bergelar ahli al-Suffah. Mereka itu'hidup secara ber­ibadat dan zuhud di sebelah masjid Nabawi. contohnya: Abdullah bin al-Makhzumi, Abu Zarr al-Ghifari, Salman al-Farisi serta Huzaifah al-Yamani. Lantas muncullah golongan yang disebut sufi. Selain para sahabat, terdapat juga kalangan tabi'in yang hidup seperti itu seperti Hasan al-Basri dan Ibnu Sirrin.

Bermula abad ke-2 Hijrah mulai timbul golongan yang dikenali dengan sufi atau mutasawwifahmaka lahirlah beberapa golongan Islam mengadakan kumpulan untuk hidup dalam serba sederhana dan redha, zuhud dan beribadat penuh kepada Allah, namun mereka juga masih tidak menyalahi syariat Islam.

Seterusnya aliran tasauf ini berkembang dengan pesat lagi apabila bertembung dengan budaya India dan Rom Neo-Platonisme yang pernah mengamalkan konsep zuhud dan penahanan nafsu seperti sebahagian sufi-sufi Islam. Lantaran itu, aliran sufi ini bercampur sehingga mencapai konsep yang sama seperti ajaran Hindu iaitu kesatuan tuhan. Seterusnya, ajaran taasauf ini berkembang sehingga ke satu tahap yang berbagai-bagai. Muncul aliran dan tarekat tasauf yang berkonsepkan menuju kepada taqarrub Allah.

PENYELEWENGAN TASAUF FALSAFI

1. Pemujaan guru atau syeikh yang keterlaluan. Sebahagian mereka mengatakan guru mereka sahaja yang sempurna dan mereka mengikutinya apa sahaj a yang disuruh dan dikatakan oleh guru dan pembawa Tarikat mereka. Untuk itu is adalah salah dan menyeleweng daripada ajaran dan akidah yang benar.
2. Sebahagian aliran Tasauf falsafi menganggap Alam ini seperti satu kewujudan dengan Allah dan manusia merupakan tahap yang rendah dalam kesatuan wujud dengan Allah ini. Manusia boleh mencapai tahap kewujudan yang tinggi dengan Allah dengan amalan, zuhud dan zikir penyucian jiwa.

3. Zikir sehingga terbuka hijab dan kasyaf. Dalam keadaan lain juga ada ahli sufi yang beruzlah secara bersendirian dan di tempat tertentu. Akan terbuka hijab atau kasyaf apabila berzikir dan men­capai makam tertentu untuk menilai dan melihat alam ghaib.
4. Sebahagian aliran tasauf falsafi menganggap roh yang telah bersih dan suci mencapai tahap baqa bersama Allah dan fana ( hilang ) daripada pengaruh alam dan duniawi. Roh mereka bagaikan nur Allah dan Allah boleh berada di dalam roh orang tersebut.
5. Sebahagian aliran tasauf falsafi ini menganggap roh yang telah mencapai tahap kesempurnaan tidak perlu melakukan ibadat zahir kepada Allah seperti solat, puasa, sedekah dan sebagainya. Bagi mereka, jiwa yang mempunyai Nur Allah adalah manusia lengkap yang tidak memerlukan amalan zahir.
JAWAPAN KEPADA PENYELEWENGAN TASAUF FALSAFI
1. Sebahagian aliran tasauf dianggap salah daripada ajaran Iaslam sebenar. Hal tersebut kerana merekatidak menggunakan nas al-Qur'an yang jelas, begitu juga bukan semua hadis yang dijadikan sandaran oleh mereka itu adalah hadis sahih, malahan setengahnya kesahihan hadis yang dijadikan hujah masih seperti hadis:Sesiapa yang mengenal diri, maka dia akan mengenal tuhan, adalah bukan hadis tetapi kata ulama Yahya ibn Mu'az al-Razi.

2. Sebahagian ahli sufi itu menganggapkan bahawa erti al-Qur'an itu ada yang zahir dan batin. Apa yang batin itu amat mendalam tidak terkira dan tersembunyi. Dan boleh ditafsirkan oleh guru-guru tarekat mereka. Semua ini juga salah, kerana tidak semua orang boleh mentafsir ayat al-Qur'an atau Hadis, ia perlu kepada syarat dan adab yang ketat, justeru itulah kita dapati setengah ulama yang menghukum Tafsir Bi al-Ra'yi adalah salah.

3. Kepercayaan kepada tahap fana' dan baqa'  adalah bukan daripada nas Islam. Tidak ada satu dalil daripada al-Quran dan Hadis yang menjelaskan konsep baqa dan fana seperti yang dianuti sebahagian aliran tasauf. Justeru mempercayai sesuatu yang tidak ada dalam nas adalah terlarang apatah lagi ianya berkaitan dengan akidah Islam.

4. Konsep kesatuan wujud atau Allah bersatu dengan jiwa yang kamil bertentangan dengan syariat dan hujah akal Islam di mana mustahil Allah boleh mengambil tempat makhluk. Ini akan menjadikan Allah lemah sedangkan mustahil atas Allah itu lemah. Tambahan pula konsep kesatuan Allah terhadap makhluk akan menyebabkan Allah mempunyai tempat dan bersudut yang mana ia juga mustahil ke atas Allah yang maha berkuasa.

5. Konsep pemujaan guru yang keterlaluan di kalangan aliran tasauf bertentangan dengan hadis nabi yang melarang pemujaan manusia. Bahkan nabi s.a.w sendiri melarang sahabat memuji dan memuja beliau. Rasulullah s.a.w. juga umatnya menggantungkan gambar untuk pemujaan seperti yang dilakukan oleh sebahagian aliran tasauf