Selasa, 30 November 2010

HAKIKAT KEMATIAN
Allah Subhanahu Wa Taala ada menyatakan di dalam Al Quran:
كل نفس ذائقة الموت وانما توفون اجوركم يوم القيمة فمن زحزح عن النار وادخل الجنة فقدفاز ومالحيوة الدنيا متع الغرور
Dalam ayat ani Allah Subhanahu Wa Taala menerangkan bahawa sesungguhnya setiap sesuatu benda/perkara dan sebagainya yang ada/hidup di dunia ani pastikan akan merasai kematian/kebinasaan.
Hakikatnya,berapa ramaikah kitani yang menyedari tentang perkara ani sehinggakan ada masanya kitani lalai dan leka dengan kehidupan dunia yang hanya bersifat sementara ani.
Kenapa masyarakat melayu kitani sering beranggapan bahawa mati atu hanya apabila umur tua?sedangkan ajal maut ditangan tuhan yang mana Allah berhak mengambil nyawa sesiapa sahaja yang dikehendakinya dalam masa yang singkat.
Kalau pada kebiasaan nya kitani menghadiri pengkebumian jenazah saudara mara atau sahabat handai atau yang terdiri dari keluarga kitani sendiri adakah kitani akan menumpukan perhatian terhadap talqin yang di bacakan oleh orang yang di pertanggung jawabkan??
"Ketahuilah oleh mu wahai hamba Allah sesungguhnya mati itu benar, kebangkitan semula dari kubur itu benar....."
Sebenarnya kalau kitani duduk dan  mendengar dengan teliti akan talqin yang di bacakan atu memberikan kesedaran kepada diri kitani. Bukan bermaksud talqin atu dibacakan untuk urg yang sudah mati tetapi urg yang menghadirkan diri pada masa atu..
Insaflah wahai sahabat!wahai rakan!wahai saudara yang pastinya kematian atu hakikatnya pasti akan terjadi pada diri kitani...bila????mungkin esok,mungkin lusa dan yang paling dekat selepas kitani selesai membaca artikel ani...
Allahu A'alam Bissowab.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan