Jumaat, 14 Januari 2011

Pertunangan Mengikut Syariat Islam

 Sebelum seseorang lelaki ingin menghantar pinangan, utuskanlah wakil 
untuk meninjau latar belakang peribadi wanita pilihannya itu. Begitu 
juga sebaliknya bagi pihak keluarga wanita dalam membuat keputusan 
untuk menerima bakal menantunya. 
 
 Hendaklah diselidiki dahulu diri lelaki yang hendak meminang itu 
tentang agamanya, fahamannya dan soal-soal hubungan dengan Allah 
sebagai pokok utama. 
 
 Pertama; adakah fardu ain si lelaki ´benar-benar beres´ kerana 
suamilah tunjang yang bakal untuk mengajar anak-anak dan isteri 
apabila telah mendirikan rumahtangga kelak. Memerhatikan pelaksanaan 
ibadah lelaki yang meminang itu seperti sembahyang secara individu 
dan secara berjemaah, juga mengenal pasti pekerjaan lelaki berkenaan. 
 
 Orang sekarang tidak lagi memandang soal-soal hubungan dengan Allah 
sebagai pokok utama sejahteranya sesebuah rumah tangga. Setiap kali 
berlangsungnya majlis merisik, perkara utama yang akan ditanya ialah 
hal-hal kemewahan keduniaan saja sebagai syarat yang akan 
mensejahterakan dan mengukuhkan rumah tangga. 
 
 Tidak hairanlah apabila selepas berkahwin, kehidupan anak-anak dan 
isteri terbiar tanpa bimbingan dan tunjuk ajar yang sewajarnya. 
Akhirnya, anak-anak tidak taat kepada ibu bapa dan isteri menjadi 
´Queen Control´ kepada suami. Akhirnya, suami hilang hemahnya di 
dalam mentadbir rumah tangga menurut hukum Islam. 
 
 Ibu bapa tidak boleh menolak pinangan seseorang lelaki itu semata-
mata kerana darjat yang rendah. Sebaliknya, mestilah menolak pinangan 
seseorang lelaki itu apabila diketahui bahawa lelaki berkenaan 
berakhlak buruk seperti tidak sembahyang atau suka berfoya-foya, 
berjudi sekalipun dia berpangkat dan mempunyai harta. 
 
 Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang maksudnya: 
 
 "Sesiapa yang mengahwinkan akan perempuannya dengan lelaki yang 
fasik maka sebenarnya dia telah memutuskan silaturrahim dengan 
anaknya." 
 
 Rasulullah s.a.w bersabda lagi yang bermaksud: 
 
 "Jika datang kepada kamu pinangan daripada seseorang lelaki yang 
kamu reda terhadapnya, agama dan akhlaknya, hendaklah kamu terima. 
Kalau kamu menolaknya, padahnya adalah fitnah dan kerosakan di muka 
bumi." 
 
 Setelah membuat perbincangan, wali wanita ada hak menentukan sama 
ada mahu menerimanya ataupun tidak, cuma secara beradabnya eloklah 
ditanya kepada empunya diri terlebih dahulu. 
 
 Mana-mana wanita yang tidak pandai membuat keputusan, eloklah 
memberi keputusan kepada walinya dalam membuat keputusan sebab 
pilihan walinya tentu tepat kerana seseorang bapa tidak akan sanggup 
menzalimi anaknya. Wali yang baik akan memilih lelaki yang beragama 
dan berakhlak mulia. 
 
 Bagaimanapun, jika si anak itu mempunyai pilihan sendiri yang agak 
lebih baik agamanya daripada pilihan bapanya itu, bapa hendaklah 
menghormati hasrat anaknya itu. 
 
 Untuk mendapat keberkatan Allah, dari awal majlis peminangan lagi 
kita mesti menjaga adab. Keberkatan Allah ini tidak dapat hendak kita 
gambarkan kerana hatilah yang akan terasa ketenangan itu. Kesannya 
bukan seminggu dua, namun sampai ke hari tua. 
 
 Contohnya, orang pada zaman ´salafusaleh´, rumah tangga mereka 
berkat kerana dari awal peminangan lagi majlisnya sudah dijaga. 
 
 Namun, kalau dalam majlis peminangan itu, awal-awal lagi kita tidak 
dapat menjaga syariat dan adab menurut Islam, sampai akhir hayat pun 
mungkin rumah tangga itu nampak ´tidak cantik´, tidak bahagia. Ada 
saja kusut masainya. Hati pun kadang-kadang tidak tenang untuk 
tinggal di rumah dan inilah yang banyak berlaku pada hari ini. 
 
 Sebab itulah amat penting dijaga suasana majlis ini. Biarlah 
bersusah-susah sedikit asalkan syariat Allah dapat kita jaga dengan 
baik. 
 
 Seperkara lagi, jangan dibebani rombongan peminangan dengan berbagai-
bagai hantaran yang mahal-mahal. Contohnya, pakaian, makanan, buah-
buahan, alat solek, beg tangan, kasut, cincin bertunang, cincin nikah 
dan cincin hadiah. Memadai dengan sebentuk cincin saja. 
 
 Malah Islam tidak pernah menyusahkan penganutnya dengan cara 
demikian. Apabila hantaran terlalu tinggi, hilang keberkatan rumah 
tangga. 
 
 Harus diingat, yang paling layak dalam menentukan mas kahwin, juga 
wang hantaran ini ialah diri wanita itu sendiri, kerana mas kahwin 
itu memang haknya. Walau bagaimanapun, sekarang ini semua negeri 
sudah menetapkan berapa mas kahwin untuk wanita tersebut apabila 
berkahwin, boleh kita terima, tetapi sekiranya wanita tersebut hendak 
menetapkan berapa mas kahwinnya, kita perlu hormati. 
 
 Begitulah kehendak syariat. Sebab itulah dalam soal ini, Rasulullah 
s.a.w memaklumkan kepada umat Islam bahawa mas kahwin yang paling 
baik ialah yang terendah. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: 
 
 "Bermula yang terbaik perempuan itu iaitu yang terlebih murah mas 
kahwinnya." 
 
 Sabda Rasulullah s.a.w lagi yang bermaksud: 
 
 "Sebesar-besar berkat pernikahan ialah yang paling sedikit mas 
kahwinnya." 
 
 Bersabda baginda lagi yang bermaksud: 
 
 "Setengah daripada berkat permpuan itu iaitu segera dipersuamikan 
dan segera rahimnya itu kepada beranak dan murah mas kahwinnya." 
 
 Kita patut mengetahui setengah daripada mas kahwin isteri Rasulullah 
s.a.w itu hanya sepuluh dirham saja; sama nilainya dengan harga batu 
pengisar tepung atau sebiji tempayan atau sebiji bantal di rumah 
baginda. 
 
 Sesetengah daripada para sahabat berkahwin dengan mas kahwin hanya 
seberat sebiji buah kurma (lebih kurang lima dirham). 
 
 Manakala Said Ibnu Musayyab mengahwinkan anak perempuannya dengan 
Abu Hurairah berbekalkan mas kahwin sebanyak dua dirham sahaja. 
 
 Saidina Umar sangat melarang jika ada wali-wali perempuan yang 
menaikkan mas kahwin anak gadis mereka. Katanya: 
 
 "Tiada berkahwin Rasulullah dan tiada mengahwinkan ia anaknya yang 
perempuan dengan isi kahwin yang lebih daripada empat ratus dirham." 
 
 Mas kahwin bukanlah semestinya hanya dengan wang atau emas permata, 
ayat-ayat al-Quran juga boleh dijadikan mas kahwin. Contohnya, ayat 
dalam surah Al-Fatihah atau Al-Ikhlas, tidak kiralah seberapa banyak 
yang dikehendaki. 
 
 Bagaimanapun, apa yang dinamakan sebagai hantaran tidak wujud dalam 
Islam. Hantaran itu merupakan adat yang sepatutnya sudah lama 
ditinggalkan. Ini adalah kerana hantaran itu sebenarnya akan 
digunakan oleh pihak keluarga wanita untuk persiapan majlis 
perkahwinan. 
 
 Jika begitu halnya, hantaran tidak patutlah diminta kepada bakal 
menantunya. Kecuali bakal menantu hendak memberi hantaran, boleh kita 
terima, inilah cantiknya ajaran Islam dan ada hikmahnya. 
 
 Pada hari pertunangan, hendaklah ia menggalakkan tunangnya agar 
memperkuatkan agamanya dan bersikap zuhud (bukan buang dunia, tetapi 
hati tidak terpaut kepada dunia). Hendaklah bersama-sama berazam di 
atas satu dasar hidup iaitu qanaah, memadai dengan apa yang telah ada 
tanpa rasa tamak. 
 
 Setelah bertunang, janganlah mengenakan sesuatu tempuh yang agak 
lama jaraknya dengan penikahan. Sebaik-baiknya dilaksanakan 
pernikahan itu secepat mungkin agar terhindar dari berbagai fitnah 
manusia. 
 
 Elakkan pertemuan yang sia-sia semasa dalam pertunangan. Islam tidak 
memberikan kebebasan bergaul selepas meminang kerana menjaga maruah 
wanita dan lelaki itu sendiri. Pertunangan yang diikat bukanlah 
sebagai tiket yang membolehkan seseorang lelaki itu untuk bergaul 
atau berdua-duaan dengan bakal isterinya. 
 
 Lelaki hanya diberi peluang melihat dan meneliti wanita itu dalam 
ruang yang ´aman´ daripada fitnah sosial dan kerosakan maruah. Walau 
bagaimanapun, pertemuan dengan tunang diharuskan sekiranya mengikut 
syariat. 
 
 Lelaki hanya dibolehkan melihat pada muka dan kedua-dua pergelangan 
tangannya sahaja dan tidak melihat bahagian aurat tunang. 
 
 Perbualan hanya sekadar menanya khabar, memberi maklumat, menerima 
maklumat dan memberi nasihat. 
 Perbualan yang tidak berfaedah memadu kasih, berjanji mesra, 
bercinta asmara dan sebagainya sangat dilarang atau haram hukumnya. 
 
 Pergaulan yang melibatkan tunang sama ada waktu melihat atau berbual 
hendaklah bersama muhrimnya. Dilarang melihat tunang secara 
bersendiri. Rasulullah s.a.w telah mengingatkan kita menerusi sabda 
baginda yang bermaksud:
 
 "Barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, maka jangnlah 
sekali-kali menyendiri dengan seorang perempuan yang tidak disertai 
oleh mahramnya, sebab nanti yang jadi orang ketiganya adalah 
syaitan." 
 
 Rasulullah s.a.w bersabda lagi yang bermaksud: 
 
 "Tidak boleh sekali-kali seorang lelaki menyendiri dengan perempuan 
yang tidak halal baginya, kerana orang ketiganya nanti adalah 
syaitan, kecuali kalau ada mahramnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan