Selasa, 30 November 2010

Apakah Peranan dan Fungsi Masjid di Zaman Rasulullah masih wujud pada masa kini?

Masjid merupakan rumah Allah yang mana manusia akan mengerjakan solat di dalam nya.Jika kita mengimbas kembali sejarah di zaman Rasulullah fungsi dan peranan masjid itu memainkan peranan yang besar di dalam kehidupan sehari-harian dimana masjid pada zaman itu menurut riwayat digunakan sebagai tempat bermesyuarat,tempat menuntut ilmu,berniaga dan sebagainya.

Namun,pada masa kini kita dapat lihat bahawa peranan masjid itu berkurangan.Dimanakah silapnya?Jika kita mengatakan bahawa masjid tidak sesuai untuk menjadi tempat perniagaan maka itu sudah setentunya dipersetujui. Akan tetapi dalam hal yang lain adakah ia berperanan dengan sepenuhnya??

Adakah masjid pada masa kini hanya tertumpu kepada Solat berjemaah 5 waktu sehari semalam?? atau adakah masjid hanya berperanan dalam membimbing kanak-kanak atau orang dewasa supaya dapat mempelajari Al-Quran??

Kita renungkan firman Allah Taala di dalam surah At Taubah yang mana Allah Taala menyatakan bahawa sesiapa yang memakmurkan masjid adalah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat..

Fokus utama disini ialah mengenai dengan kata "Makmur" yang mana jika di lihat dan di imbas semenjak 10 tahun kebelakangan atau lebih dari itu,misi berdakwah bukan lagi terletak atau berperanan di dalam masjid,akan tetapi ianya dilakukan diluar masjid

Kesimpulannya,adakah kita sudah melaksanakan untuk melakukan sesuatu agar masjid tersebut di makmurkan bukan khusus pada waktu malam Bahkan ianya perlu berfungsi tanpa mengikut kehendak hawa nafsu denagn menetapkan waktu kerana DAKWAH itu berlaku tidak mengenal masa dan tempat
Allahu A'alam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan