Selasa, 30 November 2010

Hakikat Iman DiSisi Ahlul Sunnah Wal Jamaah oleh Saudara Emran bin Ahmad

Memahami hakikat iman ialah satu persoalan yang penting khususnya apabila pemahaman ini membentuk kepada pemecahan kelompok manusia dan membezakan status manusia di antara satu sama yang lain. Kita seringkali membaca persoalan iman di dalam pelbagai kitab-kitab dan buku malahan sejak di bangku sekolah didedahkan dengan kefahaman iman yang cetek serta tidak mendalam.


Disebabkan iman yang diajar di dalam matapelajaran pengajian Islam di bangku sekolah ialah bertujuan untuk meluluskan pelajar di dalam peperiksaan dan ilmu “so- called” yang dicari oleh golongan muda-mudi di sekolah ialah “kumpulan silibus” yang ditulis oleh lembaga pendidikan demi memastikan para pelajar memenuhi ciri-ciri keilmuan yang berteraskan kepada pekerjaan.

Maka di sekolah, pengajian Islam lebih berbentuk satu kelas pengajian yang mencurahkan teks-teks hafalan yang mesti dihafal oleh pelajar dan salah satunya ialah pengertian iman dan dihafal untuk dijawab dalam kertas peperiksaan. Setelah itu pengertian iman itu dilupakan dan diabaikan dan tidak diterapkan di dalam kehidupan. Demikian juga guru-guru dan ustaz yang mengajar seringkali tidak memahami apakah makna iman dan lawannya iaitu kufur dengan pemahaman yang sahih sehingga dapat menerangkan kepada umat Islam akan kewajipan mereka dalam menunaikan tuntutan keimanan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan